|   | 

Łożysko i piasta koła - podstawowe informacje

W wielu pojazdach samochodowych jednym z najbardziej podstawowych elementów całego układu zawieszenia jest łożysko koła. Współczesne rozwiązania oraz technologie pozwalają na zintegrowanie łożyska z piastą koła.

Każdy kierowca powinien posiadać przynajmniej minimalną wiedzę na temat tych elementów, bowiem jakiekolwiek usterki z nimi związane nie tylko obniżają komfort jazdy, ale również prowadzą do szeregu niebezpiecznych sytuacji. „Podręcznikowa” definicja określa łożysko koła jako element zapewniający innemu elementowi względny ruch obrotowy poprzez jego podtrzymywanie i łożyskowanie.

W dzisiejszych samochodach łożyska nierzadko stanowią jedną całość z piastą koła – z jednej strony jest to praktyczne rozwiązanie, ale równocześnie jakiekolwiek usterki zmuszają nas do wymiany całego takiego zestawu. Piasta jest elementem obracającym się razem z kołem osadzonym na osi właśnie dzięki łożysku.

Co prawda łożysko koła oraz piasta należą do najodporniejszych i najmniej narażonych na uszkodzenia elementów samochodu, ale nie można całkowicie wykluczyć takich rzeczy. Oprócz tego możliwy czas ich eksploatacji często uzależniony jest od stanu technicznego innych elementów naszego pojazdu; istotny wpływ mają tu również kwestie takie jak nasz styl jazdy czy powierzchnia, po której najczęściej się poruszamy.

Piasty kół

Często kluczowe znaczenie mają tutaj również kwestie, o których praktycznie nigdy byśmy nie pomyśleli. Może to być przede wszystkim temperatura zacisku, która jest zwiększona w czasie korzystania z samochodu w terenach górskich. Sporym problemem jest również woda, która różnymi źródłami może dostawać się do łożyska; sama w sobie nie stanowi ona szczególnego zagrożenia, ale powoduje powstawanie korozji, która z biegiem czasu może całkowicie zniszczyć ów element.

Oczywiście, piasta i łożysko są chronione specjalnymi osłonami, których zadaniem jest blokowanie wszystkich dostających się do wnętrza zanieczyszczeń. Często jednym z pierwszych objawów uszkodzenia tych elementów samochodu jest charakterystyczne „buczenie”, dobiegające z jednego z kół. Oprócz tego w czasie skręcania kierownicą oraz hamowania możemy odczuć dość wyraźne i nienaturalne wstrząsy. Nigdy nie wolno nam lekceważyć takich symptomów, bowiem elementy te w przypadku awarii mogą spowodować mnóstwo niebezpiecznych dla nas sytuacji.

E-nacja.pl

Zobacz również